Wednesday, January 13, 2010

Seni Silat Warisan Jawa



8 Jan 2010, Jam 9.00pm...
Majlis penganugerahan jurulatih kepada pelajar yang tamat latihan telah diadakan baru-baru ini diperkalangan rumah Sdra.Suryani (Guru persilatan ) di perumahan Oak blok 7. Ia telah dirasmikan oleh Ketua UMNO Cawangan Bandar Tasik Puteri.Di majlis ini seramai 10 orang pelajar telah menamatkan pembelajaran dan seramai 4 orang layar sebagai jurulatih, 2 orang pembantu jurulatih dan yang selebihnya masih dalam pembelajaran.
Usaha murni ini patut diketengahkan supaya golongan remaja ini diberi perhatian serta tidak melakukan perkara-perkara yang tidak berfaedah. Kita lihat hari ini, ramai di kalangan masyarakat hanya pandai berkata-kata sebaliknya tiada usaha mendekati golongan remaja serta memahami apa kehendak mereka. Remaja hari ini juga dilihat, kurang berminat dengan seni warisan yang diwarisi oleh nenek-monyang kita seperti seni persilatan. Kebanyakan kita lupa kekuatan seni inilah yang telah membantu kita serta memberi kejayaan kepada negara. Hasilnya apa yang telah kita nikmati pada hari ini.
Bila ditanya kepada Jawatankuasa Pentadbir Seni Warisan Jawa, apakah harapan mereka..? Seni ini akan cuba diperkembangkan kepada generasi muda (Khasnya di Bandar Tasik Puteri), kita tidak perlu terlalu ramai pelajar jika hanya separuh jalan, biar sedikit tetapi khatam serta berkesan.
Semoga usaha murni ini diberkati allah swt .. serta menjadi sebagai pemangkin kepada golongan remaja dalam mengatasi gejala yang tidak sihat..
Saf 15.31(R)